8 Mart 2009 Pazar

4.BÖLÜM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME sayfa64 LİSE 12.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 4.SINIF

4.BÖLÜM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME sayfa64 LİSE 12.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 4.SINIF

Aşağıdaki sorulan cevaplandırınız.
1.Ülkemizde niçin coğrafi bölge ayrımına gidilmiştir?
>Türkiye coğrafyasını daha iyi öğrenmek ve öğretmek
>Yabancı bölge isimlerini Türkçeleştirmek
>Tarihi ayrıma dayalı olan bölge sınırlarını coğrafi özellikleri dikkate alarak yeniden düzenlemek
>Bölge özelliklerini daha iyi analiz ederek ekonomik ve sosyal gelişmeyi hızlandırmak
>Bölge ayırımında uluslararası coğrafi standartlardan yararlanmak ve günün şartlarına uygun hâle getirmek
>Farklı kriterlere göre oluşturulmuş ve karışıklığa yol açan bölge ayrımını ortadan kaldırmak
>Yönetim işlerini kolaylaştırmak ve sorunların daha çabuk çözülmesini sağlamak amacıyla coğrafi bölge ayrımına gidilmiştir.

2.Türk Coğrafya Kurumunun kuruluşunu hazırlayan şartlar nelerdir?
Türkiye coğrafyasının bilimsel yöntemlerle araştırılıp incelemek ve Türkiye’deki coğrafya bilimine gönül verenleri temsil etmek amacıyla kurulmuştur. Türkiye coğrafyasının zenginliklerini araştırıp incelenerek en verimli şekilde değerlendirilmesi konusunda öncülük eden Türk coğrafya kurumu, çalışmalarını daha geniş kitlelere ulaştırmayı amaçlanmaktadır.

3.Türkiye bölgeler haritası ile Türkiye fiziki haritası arasında ne gibi benzerlikler bulunmaktadır?

Karadeniz ve Akdeniz bölgelerinin oluşturulmasında denize paralel uzanan Kuzey Anadolu dağları ve Toros dağları etkili olmuştur. Marmara bölgesinde ise yükselti az ve yer şekilleri son derece sadedir ve bu bölgelerimiz harita da yeşil renk ile ayırt edilebilmektedir. Ege bölgesinde ise kıyıya paralel uzanan dağlar ve bu dağların arasında çöküntü ovaları yer almaktadır. İç Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde ova ve platolar geniş yer kaplamakta ve bu bölgelerimiz harita da sarı renk ile ayırt edilebilmektedir. Doğu Anadolu bölgesinde yükselti fazla ve dağlık alanlar fazladır ve bu bölgelerimiz harita da koyu kahverengi renklerin yoğunluğu ile ayırt edilebilmektedir. Türkiye’nin yüzey şekilleri ve iklim bakımından farklı bölgelerini gösteren haritalar ile bölge haritası arasında ana çizgileriyle büyük benzerlik vardır.

4.Ülkemizin farklı bölgesel özelliklere sahip olduğu eskiden beri bilinmesine karşın neden coğrafi bölge ayrımına gidilmesi söz konusu olmamıştır?
Ülke içinde bölge ayrımına gidilmesi yanlış anlaşılmalara ve ayrımcılığa yol açacağından ve ülkenin parçalanmasını kolaylaştıracağından dolayı coğrafi bölge ayrımına daha önce gidilmemiştir. Gelişmiş ülkelerin hiçbirinde coğrafi bölge ayrımı yoktur. Bu durum ortadan kaldırılmalı ve bu ayrımdan ülkemizde de vazgeçilmelidir.

5.Coğrafi bölge ile idari bölüm arasında ne gibi farklar vardır?
Türkiye, idari ve mahalli şartlar göz önünde bulundurularak çeşitli idari bölümlere ayrılmıştır. Buna göre yurdumuz, illere, iller ilçelere, ilçeler ise köylere ayrılmıştır. Bunlara Mülki İdare Bölümleri denir. İdari bölümlerin tespitinde coğrafi durumları, ekonomik şartları, kamu hizmetlerinin gerekleri ve ulaşım durumları dikkate alınmaktadır. İdari bölümlerin sınırlarının tespitinde, o bölümün coğrafi (doğal, beşeri ve ekonomik) özelliklerinden çok, ülke hizmetlerinin daha iyi yürütülebilmesi göz önünde tutulur. Bu nedenle idari il sınırları ile coğrafi bölge sınırları çakışmaz. Bazı illerimizin toprakları bütünüyle bir coğrafi bölgenin sınırları içinde yer alırken, bazı illerimizin toprakları iki veya daha fazla coğrafi bölgede yer alabilir. Örneğin; Antalya ili, bütünüyle Akdeniz Bölgesi içinde kalırken, Erzurum ili iki, Bilecik ili ise dört bölge içinde yer alır. Fiziki, beşeri ve ekonomik özellikleri ile diğer yerlerden ayrılan kendi sınırları içerisinde benzerlik gösteren alanlara coğrafi bölge denir.

6.Coğrafi bölge ile tarım bölgesi arasında ne gibi farklar vardır?
Tarım bölgesi; benzer iklim koşulları ve toprak özellikleri nedeniyle kendi içinde benzer tarımsal faaliyetler yapılan ve çevresinden ayrılan alanlardır. Bu bölgeler oluşturulurken yalnızca yapılan tarımsal faaliyetler göz önünde bulundurulur. Coğrafi bölgelerin oluşumunda ise doğal faktörler (Konum, Yeryüzü şekilleri, İklim, Bitki örtüsü), beşerî faktörler (Nüfus, Yerleşme) ve ekonomik faktörlerin (Tarım ve hayvancılık, Sanayi ve madencilik, Ticaret, Turizm) hepsi göz önünde bulundurulur
Ülkemizin Tarım Bölgeleri:
Karadeniz Kıyıları: Kış ılıklığına ve bol neme gereksinim duyan çay,
Fındık, mısır ile tütün, sebze, meyve, keten, kenevir, ayrıca Doğu Karadeniz kıyılarında turunçgil yetişir.
Akdeniz ve Kıyı Ege : Akdeniz iklimine uyumlu olan, turunçgiller, zeytin, incir, susam, pamuk, pirinç, turfanda sebzeler, muz, çekirdeksiz üzüm, tütün gibi ürünler yetiştirilir.
Marmara: Geçiş iklimi koşullarına bağlı olarak ürün çeşitliliği en fazla olan bölgedir. Başlıca ürünleri ayçiçeği, zeytin, tütün, çeşitli sebze ve meyveler, tahıllar, dut ve fındıktır.
Karadeniz Ardı: İç Anadolu ile kıyı arasında geçiş özelliği gösterir.
Yüksek yerlerinde çavdar, buğday, sulak yerlerde pirinç ve sebze yetiştirilir. Hayvancılığın geliştiği, özellikle tiftik keçisinin yoğun olarak yetiştirildiği alandır.
İç Anadolu ve Çevresi: Bozkırların geniş yer kaplaması nedeniyle koyun ve keçi gibi küçükbaş hayvancılık yaygındır. Yarı kurak iklim nedeniyle buğday, arpa gibi tahıllar ile fasulye, nohut gibi baklagiller yetiştirilir.
Erzurum - Kars Bölümü: Yazların kısa ve serin geçmesi tarımsal faaliyetleri sınırlamıştır. Buğday, arpa gibi tahıllar yetiştirilir. Yaz yağışlarına bağlı olarak gür otlakların olması büyükbaş hayvancılığı yaygınlaştırmıştır.
Doğu Anadolu ve Dağlık Yerler: Tarım alanlarının sınırlı olduğu bu yerlerde hayvancılık ön plana çıkar. Tahıl tarımı yapılır. Sebze ve meyve üretimi önem taşımaz.

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder