9 Mart 2009 Pazartesi

A.ÜRETİM, DAĞITIM VE TÜKETİMİ ETKİLEYEN DOĞAL FAKTÖRLER ETKİNLİK Sayfa 50 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

A.ÜRETİM, DAĞITIM VE TÜKETİMİ ETKİLEYEN DOĞAL FAKTÖRLER ETKİNLİK Sayfa 50 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

Yandaki kavram haritasını inceleyerek doğal unsurların üretim, tüketim, dağıtım faaliyetleri üzerindeki etkilerinin nasıl olduğunu beyin fırtınası yöntemiyle bulunuz.

Yukarıdaki kavramlar arasındaki bağlantı aşağıda konunun içinde detaylı olarak verilmiştir.

Üretim, dağıtım ve tüketim etkinlikleri birçok faktörden etkilenir.

***Bunlar; sanayi tesisleri için yer seçimi, su, iklim ve yer şekilleridir.(üretime etkisi) Ham maddenin bozulabilir olduğu yerlerde tesisler genellikle ham madde kaynağına yakındır veya kolay ulaşabilecek bir yerdedir. Örneğin, konserve tesisleri çoğu kez meyve ve sebze yetiştirilen bölgelerde kurulur.

Bazı ham maddelerin işlenmesi sırasında büyük oranda suya ihtiyaç vardır.

***Kâğıt ve demir-çelik sanayisi ile termik ve nükleer santraller gibi tesislerde de su büyük önem taşır. (üretime etkisi) Su talebinin artmasına rağmen kaynaklarının azalması suyun sanayideki önemini gittikçe artırmaktadır.

***İklim, bazı sanayi kollarının yer seçiminde dolaylı etkiye sahiptir. Ham madde olarak tarımsal ürünlerin kullanıldığı tesisler, iklim koşullarının bu maddeleri etkilemesi nedeniyle dolaylı yoldan etkilenir. Bazı tesisler üzerinde ise doğrudan etkiye sahiptir. Uçak sanayi üzerine etkisi doğrudandır.

Gemi tezgâhları da iklimden doğrudan etkilenir. Şiddetli soğuklarda gemi inşa faaliyetlerinin durması, yazın sıcakta demir-çelik aksamının ısınması çalışma koşullarını güçleştirir. (üretime etkisi)

***İklim koşulları çalışanlar üzerinde de etkilidir. Şiddetli sıcaklar, verimi düşürürken şiddetli soğuklar ısıtma sorunu nedeniyle maliyeti arttırır.

***Yer şekilleri, ulaşımı etkilediği için dolaylı olarak üretim, dağıtım ve tüketim faaliyetlerini de etkiler. Ham maddenin gerek işleneceği tesise götürülmesi gerekse mamul ürünün tüketiciye sunulabilmesi ulaşımla bağlantılıdır. Kara yolları ve demir yolları güzergâhları yer şekillerinden etkilenir.

***Enerji hatlarının güzergâhları dikkatli seçilmeli veya bu hatlar yer altına gömülmelidir. Bu da yer şekilleri ve iklimle ilgilidir. Hidroelektrik enerji için uygun yer şekilleri ve su potansiyeli gerekmektedir.

***Yer şekilleri, iklim ve su kaynakları, bitki örtüsünün gelişmesinde etkili olur.

***Bitki örtüsü tarımsal hammadde kaynaklarının ortaya çıkması üzerinde etkili olarak üretimi etkiler.

***İklim şartları dağıtımı da etkiler. Kar yağışları, don olayları gibi iklim olayları dağıtımında aksamasına neden olur.

***Yer şekilleri, sıcaklık ve yağış üzerinde etkili olarak iklim üzerinde olur.

***İklimin yağış özellikleri de su kaynaklarının oluşumu üzerinde etkili olur.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder